1- دانشگاه صنعتی شریف ، dolatshahi@sharif.edu 2- دانشگاه صنعتی شریف 3- دانشگاه تهران 4- دانشگاه بولدر کلرادو_آمریکا
چکیده: (2513 مشاهده)
هدف این مقاله، بررسی عددی یک سیستم نوین جذبکننده انرژی در قابهای خمشی فولادی است. قابهای خمشی بهعنوان یکی از مطلوبترین سیستمهای باربر جانبی شناخته میشوند. بااینحال، شرایط حداقلی اندازه دهانه به عمق تیر که بهمنظور تشکیل مفاصل پلاستیک در دو انتهای آن در آییننامهها الزام شده، بهعنوان یکی از محدودیتهای این سیستم شناخته میشود. با قرارداد یک فیوز برشی در میانه تیر، مفاصل پلاستیک خمشی از دو انتهای تیر به مفصل پلاستیک برشی در میانه آن انتقال مییابد. بنابراین تسلیم فیوز دربرش، پیش از تسلیم خمشی در دو انتهای تیر اصلی اتفاق میافتد و درنتیجه، سیستم پیشنهادی محدودیت آئیننامهای را مرتفع مینماید. فیوز بخشی از تیر است که با ورود به تغییر مکانهای غیرخطی مانع ورود باقی اعضا به این محدوده میشود. بهمنظور ایجاد فیوز برشی، با ایجاد شیارهایی با الگوی مشخص در جان میانه تیر، تضعیف مقاومت برشی حاصل میگردد. مدلهای عددی این قاب در نرمافزار اباکوس ساخته و با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی شده است.
Numerical Evaluation of Steel moment resisting frames with improved shear performance by slitting middle of the beam. Journal of Structure & Steel 2017; 11 (22) :51-60 URL: http://journalisss.ir/article-1-194-fa.html
محتشم دولتشاهی کیارش، غروی علی، میرقادری رسول، نیکوکلام محمدتقی. ارزیابی عددی قابهای خمشی فولادی با عملکرد بهبود یافته برشی با ایجاد شیارهایی در میانه تیر. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1396; 11 (22) :51-60