یکی از معیارهای مهم در تعیین مقاومت خمشی تیرهای فولادی کمانش جانبی پیچشی است. در سیستم تیر و دال مختلط،بال فوقانی توسط برشگیرها به دال بتنی متصل شدهاندو در برابر کمانش جانبی مهار شده است.در قاب های خمشی که تیر تحت لنگر مضاعف قرار میگیرد علاوه بر بال فوقانی بال تحتانی نیز تحت فشار قرارگرفته واحتمال کمانش جانبی آن وجود دارد. برای جلوگیری از رخداد این نوع کمانش تدابیری از جمله اتصال دو تیر مجاور هم بوسیله دیافراگم و المانهای خرپایی که بال تحتانی را به دال بتنی متصل میکنند اتخاذ میشود. در این مقاله با استفاده ازمدلسازی به روش اجزاءمحدود، یک جزئیات جدید برای مهار جانبی بال تحتانی تیرها در سیستم تیر و دال مختلط بررسی شده است. در این جزئیات بال تحتانی بوسیله یک جفت سختکننده عرضی به دال بتنی متصل میشود و بوسیله یک جفت برشگیر عرضی از دوران آن جلوگیری میشود. نتایج حاصل از این مقاله نشان میدهدکه اعمال جزئیات ذکر شده سبب کنترل ضوابط کمانش پیچشی جانبی در تیر شده و مانع ایجاد این نوع کمانش در بال تحتانی خواهد شد.
dehghani E, sarkeshik H. Lateral bracing of bottom flange in beam-slab composite system by web stiffener. Journal of Structure & Steel 2020; 14 (30) :95-103 URL: http://journalisss.ir/article-1-214-fa.html
دهقانی احسان، سرکشیک زاده حسام. مهار جانبی بال تحتانی تیرهای فولادی در سسیستم تیر و دال مختلط به وسیله سخت کننده عرضی جان. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1399; 14 (30) :95-103