1- دانشگاه آزاد اسلامی اراک 2- مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی 3- دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی ، ali.mazroi@iauctb.ac.ir
چکیده: (1607 مشاهده)
هدف از این مقاله پیشبینی ظرفیت باربری باقیمانده ستونهای لولهای فولادی پرشده با بتن (CFST) ، با توجه به اثرات خروج از مرکزیت بار که کارهای تحقیقاتی نسبتاً کمی انجامگرفته است . تأثیر پارامترهای ازجمله: شکل سطح مقطع، نسبت لاغری، خروج از مرکزیت بار (20 و 50 میلیمتر)، پوشش محافظتی در برابر آتش موردبررسی قرارگرفته است. در این مقاله، ضرایب کاهشی برای برآورد ظرفیت باقیمانده ستونهای CFST با خروج از مرکزیت، بر اساس نتایج آزمایشهای قبلی پیشنهادشده است. درنهایت، بر اساس نتایج آزمایش قابلیت روشهای پیشبینی ظرفیت باربری باقیمانده ستونهای CFST با مقطع مربعی و دایرهای پس از قرار گرفتن در معرض آتش، بر اساس روشهای اصلاحشده طراحی موجود در یورو کد 4 در وضعیت آتش و دمای محیط ارزیابیشده است. بررسیها نشان میدهد، روش پیشنهادی اصلاحشده یورو کد 4، برای پیشبینی مقاومت باقیمانده پس از آتش ستونهای CFST با مقطع مربعی و دایرهای بهعنوان بهترین روش پیشبینی شناختهشده است.
kamani F, bakhtiyar S, mazroi A, mirhoseini S M. Comparative study between circular and square concrete-filled steel tube (CFST) columns post-fire. Journal of Structure & Steel 2020; 14 (28) :63-72 URL: http://journalisss.ir/article-1-304-fa.html
کمانی فاطمه، بختیاری سعید، مزروعی علی، میرحسینی سید محمد. مطالعه مقایسهای بین ستونهای لولهای فولادی پرشده از بتن (CFST) با مقاطع دایرهای و مربعی پس از آتش. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1399; 14 (28) :63-72