RT - Journal Article T1 - Lateral bracing of bottom flange in beam-slab composite system by web stiffener JF - jourisss YR - 2020 JO - jourisss VO - 14 IS - 30 UR - http://journalisss.ir/article-1-214-fa.html SP - 95 EP - 103 K1 - Lateral torsional buckling K1 - web stiffener K1 - beam-slab composite K1 - stud K1 - Finite Element Method AB - یکی از معیارهای مهم در تعیین مقاومت خمشی تیرهای فولادی کمانش جانبی پیچشی است. در سیستم تیر و دال مختلط، بال فوقانی توسط برشگیرها به دال بتنی متصل شده‌اند و در برابر کمانش جانبی مهار شده است. در قاب های خمشی که تیر تحت لنگر مضاعف قرار می‌گیرد علاوه بر بال فوقانی بال تحتانی نیز تحت فشار قرار گرفته و احتمال کمانش جانبی آن وجود دارد. برای جلوگیری از رخداد این نوع کمانش تدابیری از جمله اتصال دو تیر مجاور هم بوسیله دیافراگم و المانهای خرپایی که بال تحتانی را به دال بتنی متصل می‌کنند اتخاذ می‌شود. در این مقاله با استفاده از مدلسازی به روش اجزاء محدود، یک جزئیات جدید برای مهار جانبی بال تحتانی تیرها در سیستم تیر و دال مختلط بررسی شده است. در این جزئیات بال تحتانی بوسیله یک جفت سخت‌کننده عرضی به دال بتنی متصل می‌شود و بوسیله یک جفت برشگیر عرضی از دوران آن جلوگیری می‌شود. نتایج حاصل از این مقاله نشان می‌دهدکه اعمال جزئیات ذکر شده سبب کنترل ضوابط کمانش پیچشی جانبی در تیر شده و مانع ایجاد این نوع کمانش در بال تحتانی خواهد شد. LA eng UL http://journalisss.ir/article-1-214-fa.html M3 ER -