1- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران ، Ghodrati@iust.ac.i 2- دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده: (2552 مشاهده)
به دلیل عملکرد نامطلوب قابهای مهاربند همگرا در زلزلههای شدید، تاکنون راهکارهای مختلفی برای بهبود این سیستم باربر جانبی ارائه شده است که میتوان به استفاده از مهاربندهای کمانشتاب BRB به جای بادبندهای معمولی و همچنین اضافه کردن فیوز فولادیCSY به انتهای مهاربند، برای جذب انرژی وارده بر آن، اشاره کرد. از آن جا که فیوز CSY به تازگی معرفی گشته است بررسی عملکرد لرزهای آن نیازمند تحقیقات بیشتری است. یکی از ابزارهای مهم جهت بررسی عملکرد لرزهای یک سیستم، استفاده از تحلیل دینامیکی افزایشی برای ایجاد منحنیهای شکنندگی سازه در سطوح عملکرد مختلف میباشد. هدف از این مقاله بررسی منحنی شکنندگی قابهای مجهز به مهاربند کمانشتاب و قاب های دارای فیوز CSY است. برای این کار تعداد 10 قاب با تعداد طبقات مختلف با مهاربند کمانش تاب و سیستم مهاربندی با فیوز با پیکربندی شورون معکوس مدل شده و پس از انجام تحلیل بارافزون و همین طور تحلیل دینامیکی افزایشی، ضرایب شکل پذیری و مقاومت افزون و هم چنین منحنی شکنندگی در دو سطح عملکرد خدمت رسانی بی وقفه و فروریزش سازه ارائه شده است. نتایج نشان می دهد که شکل پذیری قاب های کمانش تاب اندکی بیشتر از قابهای CSY بوده ولی اضافه مقاومت کمتری نسبت به آن دارد. هم چنین استفاده از فیوز موجب بهبود عملکرد سازه در سطح خدمترسانی بیوقفه شده و از ایجاد طبقه نرم در سازه جلوگیری میکند.
Comparison of Seismic Performance of BRB Frames and Yielding Brace Systems
. Journal of Structure & Steel 2014; 8 (15) :67-80 URL: http://journalisss.ir/article-1-200-fa.html
قدرتی امیری غلامرضا، ویس مرادی سجاد، درویشان احسان. مقایسه عملکرد لرزهای قاب های با مهاربندی کمانش تاب و قاب های مجهز به فیوز تسلیم شونده
. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1393; 8 (15) :67-80