[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی انتشار مقاله::
فرم های نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه

MSRT

ISC

Magiran

SID

..
:: دوره 14، شماره 28 - ( تابستان 1399 ) ::
دوره 14، شماره 28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جوشکاری نقطه‌ای فولاد TRIP به صورت المان محدود و تجربی (مطالعه دوروش FSSW و RSW)
علی ابراهیم پور 1، امیر مصطفی پور2 ، نعیمه حقی2
1- دانشگاه تبریز ، a.ebrahimpoor@tabrizu.ac.ir
2- دانشگاه تبریز
چکیده:   (1361 مشاهده)





فولاد­های تریپ یکی از انواع فولادهای استحکام بالای پیشرفته می­باشند که به دلیل خواص مکانیکی بسیار خوبشان (به علت برخورداری از یک ریزساختار چندفازی  شامل فریت، بینیت، مارتنزیت و آستنیت باقیمانده) در حال جایگزنی با فولادهای معمولی در صنعت خودروسازی می­باشند. جوشکاری های ذوبی به دلیل از بین بردن ریزساختار این فولادها کاربرد آنها را با چالش روبرو کرده اند. لذا در این تحقیق دو روش جوشکاری نقطه­ای مقاومتی و جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه­ای که به ترتیب نیمه ذوبی و حالت جامد می باشند، مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا با تحلیل المان محدود توزیع و تاریخچه دمایی در هردوروش به دست آمد و سپس به صورت تجربی ورق ها با این دو روش متصل گردیدند. براساس اطلاعات دمایی حاصل از تحلیل المان محدود و داده های حاصل از تست های تجربی مانند  ریزساختار، میکروسختی، مقدار آستنیت باقیمانده در منطقه جوش و استحکام اتصالها به مقایسه دو روش پرداخته شد. ریزساختار منطقه جوش در هردو روش عمدتا مارتنزیتی بود، اما در روش مقداری آستنیت باقیمانده نیز شناسایی گردید. بیشترین سختی در جوش مقاومتی برابر  505 ویکرز و در اصطکاکی برابر 478 ویکرز بود که علت آن مربوط به دمای بیشینه کمتر و عدم ذوب و انجماد در حین فرآیند و وجود مقداری آستنیت در ریزساختار فلزجوش می باشد. بیشینه دمای حاصل برای جوش اصطکاکی و مقاومتی به ترتیب برابر 940 و 1900 درجه سانتیگراد بود. همچنین استحکام اتصال در جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی  برابر 8/9 کیلونیوتن بود که از استحکام اتصال حاصل از جوشکاری نقطه ای مقاومتی (8/7 کیلونیوتن) بیشتر بود. این امر نیز به دلیل وجودساختار مارتنزیتی با سختی مناسب و باقی ماندن مقداری آستنیت در ساختار نهایی می باشد.

واژه‌های کلیدی: فولاد تریپ، جوشکاری نقطه ای مقاومتی، جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی نقطه ای، آنالیز اجزاء محدود
متن کامل [PDF 1418 kb]   (220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تصالات (پيچ . مهره و جوش)
دریافت: 1398/3/14 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimpour A, Mostafapour A, Haghi N. Finite element and experimental investigation of spot welding of TRIP steel (FSSW and RSW). Journal of Structure & Steel 2020; 14 (28) :19-28
URL: http://journalisss.ir/article-1-280-fa.html

ابراهیم پور علی، مصطفی پور امیر، حقی نعیمه. بررسی جوشکاری نقطه‌ای فولاد TRIP به صورت المان محدود و تجربی (مطالعه دوروش FSSW و RSW). نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1399; 14 (28) :19-28

URL: http://journalisss.ir/article-1-280-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 28 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد Journal of Structure & Steel
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645