مهاربندهای همگرا یکی از متداولترین سیستمهای باربر جانبی سازهها میباشند که به دلیل سهولت اجرا و هزینه کمتر نسبت به قابهای خمشی همواره مورد توجه بودهاند، ولی رفتار غیرشکلپذیر آنها پس از کمانش عضو فشاری سبب افت محسوس عملکرد آنها میگردد. لذا همواره محققین مختلف سعی در ارائه راهکارهایی جهت مقابله با این ضعف نمودهاند. در این مقاله اثر کاربرد نبشی فولادی در مهاربند شیاردار قبل از صفحهاتصال کناری جهت جلوگیری از کمانش زود هنگام آن مورد مطالعه قرار گرفته است. جهت شناسایی رفتار عضو پیشنهادی، از تحلیلهای استاتیکی غیرخطی توسط نرمافزار اجزای محدود ABAQUS استفاده گردید. نتایج حاکی از بهبود عملکرد چرخهای و افزایش شکلپذیری مهاربند همگرا بوده که با توجه به سهولت اجرای آن میتواند به عنوان سیستم موثر در استهلاک انرژی زلزله بکار رود. مقایسه منحنیهای هیسترزیس نمونه پیشنهادی با مهاربند معمولی گویای رفتار متقارن و پایدارتر بوده و تا تغییرمکان حدود 3 سانتیمتر نیز افت مقاومت و سختی در آن دیده نمیشود، لیکن مهاربند معمولی در تغییرمکان چرخهای حدود 1 سانتیمتر دچار کمانش شده است.
Improving Ductility and Cyclic Performance of Slit Brace Using Steel Angle. Journal of Structure & Steel 2015; 9 (17) :47-58 URL: http://journalisss.ir/article-1-106-fa.html
زهرائی سید مهدی، چراغی عبدالله. بهبود شکلپذیری و رفتار چرخهای مهاربند شکاف دار با استفاده از نبشی فولادی. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1394; 9 (17) :47-58