بررسی عملکرد سازهها بهخصوص سازههای فولادی در برابر بار انفجار از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از پیشبینیهای مهم برای مواجهه با نیروهای جانبی مخرب در سازهها، کاربرد سیستمهای باربر سازهای فولادی است. در این پژوهش، تعداد 7 نمونه از سیستمهای باربرجانبی فولادی در سازۀ فولادی 5 طبقه ایجاد شدند که با درنظرگرفتن ضوابط و استاندارد ۲۸۰۰ با نرمافزار ABAQUSو SAP2000، تحت بار انفجار مورد تحلیل عددی قرار گرفتند. انفجار از نوع هوایی در نظر گرفته شد و مقدار مادۀ منفجره به میزان ۲۰۰ کیلوگرم بر حسبT.N.T و در فاصلۀ ۲ متری از محور چشمۀ اتصال تیر و ستون سیستم قاب با اتصال صلب و در ارتفاع ۸/۲ متری از سطح زمین ایجاد شد. نتایج نشان داد که در تمامی مدلها ستون مجاور با مبدأ انفجار، دچار اعوجاج شدید گشته و در ناحیۀ چشمۀ اتصال آنها خرابی پلاستیک بهوجود آمد. همچنین تنشها در جان تیر و ورقهای اتصال در پای ستون به مقدار بیشینه رسید. این رخداد، در مدلهای قاب خمشی کمتر دیده شد و در مدلهای قاب خمشی متوسط و قاب خمشی ویژه، سیستم عملکرد بهتری داشت و در مدلهای مختلف دیوار برشی، آسیبهای پلاستیک در پای ستون مجاور به مبدأ انفجار، مشاهده نشد و میزان جذب انرژی نسبت به وزن سازه بهدست آمد. در نتیجه، قاب خمشی ویژه بیشترین میزان جذب انرژی را داشت و کمترین آن نیز مربوط به قاب خمشی هممحور بود.
شهیدزاده محمد صادق، شاهلونژاد ابراهیم، درخشان نژاد امیرحسین. مقایسه رفتار قابهای فولادی تحت اثر انفجار. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1402; 17 (41) :26-39