مطالعات پیشین، ایجاد پارگی های ترد و زود هنگام در اتصال تیر پیوند به ستون را در مجاورت جوش های شیاری اتصال بال تیر پیوند به بال ستون و در مواجه با زلزله نشان داده اند؛ این نوع پارگی بهصورت مشابه در اتصال های فلنجی تیر پیوند به تیر خارج از پیوند نیز مشاهده شده است. در این تحقیق ایدۀ استفاده از تیر پیوند قوطی شکل با مقطع کاهش یافته در نرم افزار اجزای محدود آباکوس،به منظور کاهش مقدار تقاضای کرنش پلاستیک ایجاد شده در انتهای بال تیر پیوند و در نتیجه جلوگیری از ایجاد پارگی در این ناحیه مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد که استفاده از مقطع کاهش یافته منجر به کاهش مقدار تقاضای کرنش پلاستیک معادل در انتهای بال های تیر پیوند قوطی شکل تا 38٪ برای تیرهای پیوند برشی، تا 41٪ برای تیرهای پیوند متوسط و تا 68٪ برای تیرهای پیوند بلند و در نتیجه جلوگیری از ایجاد پارگی های زود هنگام در ناحیۀ مجاور جوش شیاری اتصال بال تیر به ورق انتهایی می گردد؛مقدار کرنش پلاستیک معادل در انتهای تیر پیوند قوطی، با کاهش پارامترهای a وbو افزایش پارامتر c (پارامترهای هندسی مقطع کاهش یافته) کاهش می یابد و پارامتر c بیشترین و b کمترین تأثیر را بر مقدار این پارامتر دارد؛ همچنین با استفاده از مقطع کاهش یافته در تیر پیوند قوطی شکل، مقدار اتلاف انرژی تیر پیوند بهدلیل افزایش مشارکت بال در اتلاف انرژی، تا 35٪ برای تیرهای پیوند برشی، تا 158٪ برای تیرهای پیوند متوسط و تا 250٪ برای تیرهای پیوند بلند افزایش می یابد.
Evaluation of the Performance of Box Link Beam with Reduced Section Flange under Cyclic Loading. Journal of Structure & Steel 2023; 17 (41) :40-59 URL: http://journalisss.ir/article-1-498-fa.html
پسران بهبهانی دانیال، فنائی نادر. ارزیابی عملکرد تیر پیوند قوطی شکل با اتصال فلنجی دارای مقطع کاهش یافته تحت بارگذاری چرخهای. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1402; 17 (41) :40-59