دیوار برشی دیواری است که برای مقاومت در برابر اثر توام تلاش محوری، تلاش خمشی و تلاش برشی ناشی از بارهای قائم و بار زلزله طراحی میشود. سیستمهای باربر لرزهای دیوار برشی بتنآرمه، با توجه به شکلپذیری زیاد و سختی بالا بهطور گستردهای در سازههای بلند اعم از فولادی و بتنی استفاده میشوند. این نوع سیستمهای باربر لرزهای، در زلزلهها عملکرد مناسبی از خودشان نشان دادهاند. اما عمده مشکل این نوع دیوارها خرابی و خردشدگی بتن در پای دیوار و کمانش آرماتورهای این ناحیه است، که تعمیر و بهبودپذیری سازهها را بعد از زلزله دچار مشکل میکند و حتی در مواردی سازه را بهطور کلی از سرویسپذیری خارج میکند. اگر یک قطعۀ تعویضپذیر در پای دیوار که تمرکز خرابی در آن ناحیه است قرار داده شود، عملکرد سازه به مقدار قابلتوجهی بهبود میپذیرد و باعث میشود با جایگزینکردن سریع قطعۀ تعویضپذیر جدید، هزینهها و مدت زمان تعمیر سازه بعد از زلزله به مقدار قابلتوجهی کاهش یابد و سازه به یک سازۀ تابآور تبدیل شود. در این تحقیق عملکرد یک قطعۀ تعویضپذیر فولادی در پای دیوار برشی بتنآرمه در سازههای فولادی بررسی و با نمونۀ دیوار برشی بتنآرمۀ متداول مقایسه شده است. به همین منظور قابهای 6 و 12 طبقه با سیستم باربر جانبی دیوار برشی بتنآرمه با و بدون المان مرزی فولادی در نرمافزار Seismostruct2020مدل شدهاند و تحلیلهای غیرخطی همچون تاریخچه زمانی دینامیکی و دینامیکی افزایشی روی قابها انجام شده است. در این پژوهش پارامترهای طراحی همچون ضریب اضافهمقاومت، ضریب شکلپذیری و ضریب رفتار سازه با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی افزایشی محاسبه شدهاند. همچنین منحنیهای هیسترزیس قابهای 6 و 12 طبقه در هر دو حالت ترسیم و سطح زیر منحنیها محاسبه شده است. نتایج نشان داد با اضافهشدن المان مرزی فولادی به دیوار برشی بتنآرمه رفتار سازه بهبود یافته و شکلپذیری افزایش مییابد بهنحوی که ضریب رفتار قاب مجهز به مهاربند کمانشتاب در ساختمان 6 طبقه، 30 درصد و در ساختمان 12 طبقه 20 درصد افزایش یافت.
Enhancing the resilience of reinforced concrete shear walls using replaceable buckling-restrained elements. Journal of Structure & Steel 2023; 17 (41) :60-75 URL: http://journalisss.ir/article-1-499-fa.html
رضوی طباطبایی سید علی، مردانی علی. ارتقای تابآوری دیوار برشی بتنآرمه با استفاده از المان تعویضپذیر کمانشتاب. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1402; 17 (41) :60-75