در این تحقیق، ارزیابی عملکرد لرزهای و ظرفیت فروریزش قابهای مهاربندی فولادی همگرای ضربدری طراحی شده بر اساس عملکرد، با تعداد دهانههای 3، 4 و5 و با تعداد طبقات 10 و آرایش مختلف مهاربند در دهانههای متفاوت مورد مطالعه قرار گرفته است. برای طراحی غیرخطی قابهای مورد مطالعه از نرم افزار OpenSees و کنترل ضوابط عملکردی از نرم افزار Matlab استفاده شده است. برای طراحی بر اساس عملکرد قابهای مورد مطالعه در این تحقیق از تحلیل بار افزون و برای ارزیابی ایمنی لرزهای سازههای طراحی شده از تحلیل دینامیکی فزاینده استفاده شده است. متدولوژی ارائه شده در این مطالعه شامل سه فاز میباشد. فاز اول، شامل طراحی مبتنی بر مقاومت و کنترل ضوابط نیرویی بر اساس آییننامه LRFD_AISC و طراحی بر اساس عملکرد و کنترل ضوابط عملکردی در سه سطح عملکردی سکونت فوری، ایمنی جانی و پیشگیری از خرابی در قابهای طراحی شده براساس آئیننامه ASCE 41-13 میباشد. در فاز دوم، برای پیشبینی ظرفیت فروریزش قابهای طراحی شده، با استفاده از تحلیل دینامیکی فزاینده، نسبت حاشیه ایمنی فروریزش اصلاح شده قابها محاسبه شده است. در نهایت، قابهای طراحی شده از نظر عملکرد لرزهای و ظرفیت فروریزش با یکدیگر مقایسه شدهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که قابهایی با تعداد دهانه مهاربندی بیشتر، الزاما ظرفیت فروریزش بیشتر، ایمنی لرزهای مطلوبتر و وزن بیشتر نمیباشد. همچنین همه قابهای طراحی شده دارای ظرفیت فروریزش قابل قبولی با توجه به مقادیر ذکر شده در دستورالعمل FEMA-P695 میباشند.
Khodabandehlou A. Effect of bracing position on seismic safety of performance-designed steel convergent bracing frames. Journal of Structure & Steel 2025; 22 (47) :47-62 URL: http://journalisss.ir/article-1-515-fa.html
خدابنده لو اشکان. بررسی ایمنی لرزهای قابهای مهاربندی همگرای فولادی طراحی شده بر اساس عملکرد با توجه به موقعیت متفاوت مهاربند در دهانهها. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1404; 22 (47) :47-62