[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی انتشار مقاله::
فرم های نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه

MSRT

ISC

Magiran

SID

..
:: دوره 19، شماره 44 - ( تابستان 1403 1403 ) ::
دوره 19، شماره 44 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی عملکرد میراگر اصطکاکی-لغزشی جدید و مقایسه رفتار آن با مهاربند همگرای متداول
محمدرضا کبیری1، سید رسول میرقادری*2، سمیرا ابراهیمی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی عمران، گروه سازه، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، تهران
2- استاد، دکتری مهندسی عمران، گروه سازه، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، تهران ، rmirghaderi@ut.ac.ir
3- استادیار، دکتری مهندسی عمران، گروه سازه، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، تهران
چکیده:   (627 مشاهده)
در سیستم ­های باربر جانبی مهاربندی همگرای متداول، مهاربند‌ها و گاست‌پلیت‌ها نقش فیوز سازه‌ای را ایفا می‌کنند؛ به‌نحوی که مهاربند‌ها در حالت کششی، تسلیم‌شدگی و در حالت فشاری به همراه گاست‌پلیت‌ها، کمانش و تغییر‌شکل‌های خارج از صفحه را تجربه می‌کنند. همچنین به‌دلیل تشکیل مفاصل پلاستیک در اعضای مهاربندی و گاست‌پلیت‌ها، در این اعضا افت مقاومت و سختی محوری و آسیب‌‌های ‌سازه‌ای مانند تغییرشکل‌های ماندگار، چین‌خوردگی و اعوجاج رخ می‌دهد. بدین ترتیب در سازه‌های مجهز به سیستم مهاربندی همگرای متداول، پس از تجربۀ زلزله‌های متوسط و یا شدید نیاز به تعویض و یا تعمیر اعضای آسیب‌دیده وجود دارد. در این مطالعه، با هدف جلوگیری از کمانش و تسلیم مهاربند‌ها و رخ‌ندادن آسیب‌های سازه‌ای در اعضا، یک میراگر اصطکاکی-لغزشی جدید معرفی گردید و جهت ارزیابی عملکرد آن و مقایسه با سیستم مهاربندی همگرای متداول، سه مقطع مهاربندی در نظر گرفته شد و هر‌کدام یک‌بار به‌صورت میراگر اصطکاکی-لغزشی و یک‌بار به‌صورت مهاربند همگرای متداول طراحی و در نرم‌افزار اجزای محدود شبیه‌سازی شدند. میراگرهای اصطکاکی-لغزشی به‌گونه­ای طراحی می­شوند که قبل از ظرفیت کمانشی یا کششی مهاربندها، لغزش در اتصالات اصطکاکی-لغزشی رخ دهد. نتایج نشان‌دهندۀ رخ‌ندادن هرگونه تسلیم‌شدگی، تغییرمکان خارج از صفحه، تغییر‌شکل‌های ماندگار، اعوجاج و دیگر آسیب‌های سازه‌ای در میراگر می‌باشد. در سیستم پیشنهادی به‌دلیل فعال‌شدن اتصال اصطکاکی-لغزشی قبل از ظرفیت بحرانی کمانشی و یا تسلیم مقطع، کمانش خارج از صفحه و تسلیم‌شدگی و در نتیجه افت مقاومت وسختی محوری رخ نمی‌دهد. همچنین با به‌کارگیری میراگر پیشنهادی در سازه به‌جای سیستم مهاربندی همگرای متداول­، اتلاف انرژی لرزه‌ای به‌صورت میانگین 139/9 درصد افزایش می‌یابد.
واژه‌های کلیدی: میراگر اصطکاکی-لغزشی، سیستم مهاربندی همگرای متداول، کمانش خارج از صفحه
متن کامل [PDF 1542 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سيستم های سازه ای جديد فولادی
دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/6/28 | انتشار: 1403/8/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluating the performance of a new friction-slip damper and comparing it with the conventional concentrically braces. Journal of Structure & Steel 2024; 19 (44) :36-51
URL: http://journalisss.ir/article-1-539-fa.html

کبیری محمدرضا، میرقادری سید رسول، ابراهیمی سمیرا. ارزیابی عملکرد میراگر اصطکاکی-لغزشی جدید و مقایسه رفتار آن با مهاربند همگرای متداول. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1403; 19 (44) :36-51

URL: http://journalisss.ir/article-1-539-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 44 - ( تابستان 1403 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد Journal of Structure & Steel
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714