1- دانشجوی دکتری، مهندسی عمران، دانشگاه قم، قم 2- دانشیار، مهندسی عمران، دانشگاه قم، قم ، dehghani@qom.ac.ir 3- استادیار، مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران
چکیده: (450 مشاهده)
با توجه به نقش حیاتی پلهای ترکهای و شرایط محیطی نامطلوب که اغلب برای این پلها چالشبرانگیز است، پایش سلامت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. کابلهای کششی، بهعنوان اجزای اصلی باربر در پلهای ترکهای بهدلیل شرایط محیطی، بسیار آسیبپذیر هستند. در این مقاله، به بررسی عملکرد روشی جهت ارزیابی کابلهای پل ترکهای توسط پاسخهای عرشه در قیاس با پارامترهای مودال پرداخته شد. این روش با استفاده از تحلیل فضای فاز پاسخهای تغییرمکان عرشه در حوزۀ زمان تحت عبور بار مشخص، از طریق یک شبیهسازی عددی از پل ترکهای ماناوگات ارزیابی شد. سناریوهای آسیب با شدتهای آسیب 20%، 30% و 40% برای سطح مقطع کابلها در نظر گرفته شد. شناسایی آسیب از طریق بررسی تغییرات در توپولوژی فضای فاز پاسخها بین مدلهای سالم و آسیبدیده و دو شاخصۀ معیار اطمینان مودال و انعطافپذیری مودال انجام شد. بر اساس نتایج، شاخصۀ تغییر در توپولوژی فضای فاز برخلاف انعطافپذیری مودال، کابلهای آسیبدیده را در تمام سطوح آسیب درنظرگرفتهشده بهغیراز کابلهای پشتیبان شناسایی کرد. تغییرات ایجادشده در معیار اطمینان مودال برای سطح آسیب40% نیز بسیار ناچیز بود. این روش میتواند بهعنوان یک ایدۀ اولیه برای پایش سریع و مستمر کابلها در پلهای ترکهای با حداقل اختلال ترافیکی و تنها با تکیه بر پاسخهای تغییرمکان عرشه مورد استفاده قرار گیرد.
Evaluation of a Damage Detection Method Using Time-Domain Responses and Modal Parameters for Cables in Cable-Stayed Bridges. Journal of Structure & Steel 2024; 19 (44) :85-98 URL: http://journalisss.ir/article-1-545-fa.html
محسنی مقدم مهتاب، دهقانی احسان، بیطرف مریم. ارزیابی روش تشخیص آسیب مبتنی بر پاسخهای حوزه زمان با پارامترهای مودال برای کابلها در پلهای ترکهای. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1403; 19 (44) :85-98