[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی انتشار مقاله::
فرم های نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه

MSRT

ISC

Magiran

SID

..
:: دوره 20، شماره 45 - ( پائیز 1403 1403 ) ::
دوره 20، شماره 45 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ظرفیت کمانش جانبی-پیچشی تیرهای دوبل ناودانی به همراه قیود خودایستای متصل‌کننده با تیرهای مقطع I شکل به همراه مهار جانبی خارجی
آرین اصغری1، سید رسول میرقادری*2، سمیرا ابراهیمی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی عمران گرایش سازه، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران
2- استاد، مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران ، rmirghaderi@ut.ac.ir
3- استادیار، مهندسی عمران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران
چکیده:   (473 مشاهده)
در سازه ­های فولادی، تیرهای قاب خمشی به‌دلیل این که عضو شکل ­پذیر سازه می‌باشند، از نقش حائز اهمیتی برخوردار هستند. ظرفیت تیرهای فولادی متعارف از کم­ترین ظرفیت پلاستیک و ظرفیت کمانش جانبی-پیچشی محاسبه می­ شود. به‌منظور دست‌یافتن به ظرفیت پلاستیک تیرها، وقوع کمانش جانبی-پیچشی با استفاده از مهارهای جانبی-پیچشی به تعویق انداخته می­ شود تا ظرفیت پلاستیک مقطع حاکم شود. در بعضی از سازه ­ها امکان جانمایی مهارهای جانبی-پیچشی مناسب وجود ندارد؛ به همین دلیل، اجرایی‌بودن بعضی از تیرها با چالش­ هایی مواجه است. راهکار مناسب برای رفع این چالش، استفاده از مقاطع دوبل ناودانی به‌جای مقاطع I شکل و استفاده از قیدهای متصل‌کنندۀ ناودانی­ ها به یکدیگر به جهت بالابردن ظرفیت کمانشی مقطع است. در این مطالعه، چندین قید میانی جهت اتصال تیرهای دوبل ناودانی به یکدیگر در نظر گرفته شدند و از بین آن­ ها، قید میانی با بهترین عملکرد به‌عنوان قید میانی مناسب، جهت اتصال دوبل ناودانی ­ها به یکدیگر معرفی شدند. در این تحقیق با استفاده از نرم ­افزار آباکوس به مدل­سازی تیرهای دوبل ناودانی­ و مقایسۀ آن با تیرهای دارای مقطع I شکل پرداخته شده است. جهت اعمال حالت­ های مختلف بارگذاری، لنگر متمرکز اعمال‌شده در یک انتهای تیر، به‌صورت ضریبی از لنگر اعمال‌شده در انتهای دیگر تیر در نظر گرفته شد. همچنین در این مطالعه، جهت بررسی طول تیرها، چهار طول تیر یعنی 4، 6، 8 و 10 متر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین طول­ های متنوع درنظرگرفته‌شده برای فواصل بین قیدهای میانی اتصال دوبل ناودانی ­ها به یکدیگر، مقدار طول مهاری استفاده‌شده برای تیر با مقطع ناودانی تک مناسب می ­باشد. علاوه بر این، نتایج تحقیق تأیید می­ کند که قید میانی ملحوظ‌شده برای اتصال ناودانی ­ها به یکدیگر دارای عملکرد مناسبی است و منجر می­ شود که ظرفیت خمشی در تیرهای دوبل ناودانی، مشابه ظرفیت خمشی در تیرهای I شکل متناظر باشد.
واژه‌های کلیدی: دوبل ناودانی، قیدهای متصل‌کننده، کمانش جانبی-پیچشی، ظرفیت خمشی
متن کامل [PDF 1294 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مطالعات موردی و عددی در سازه های فولادی
دریافت: 1403/6/5 | پذیرش: 1403/7/28 | انتشار: 1403/9/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Comparative Study on the Lateral-Torsional Buckling Capacity of Double Channel Beams with Self-Supporting Connective Constraints versus I-Shaped Beams with External Lateral Bracing. Journal of Structure & Steel 2024; 20 (45) :5-14
URL: http://journalisss.ir/article-1-547-fa.html

اصغری آرین، میرقادری سید رسول، ابراهیمی سمیرا. مقایسه ظرفیت کمانش جانبی-پیچشی تیرهای دوبل ناودانی به همراه قیود خودایستای متصل‌کننده با تیرهای مقطع I شکل به همراه مهار جانبی خارجی. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1403; 20 (45) :5-14

URL: http://journalisss.ir/article-1-547-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 45 - ( پائیز 1403 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد Journal of Structure & Steel
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714