1- دانشگاه فردوسی مشهد ، shahabf@um.ac.ir 2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (138 مشاهده)
ورقهای V شکل فولادی به دلیل وزن کم و مقاومت بالا در ساخت انواع سازهها از جمله سقف و دیواره ساختمانها، سولهها، کشتیها، تیرورقها، آشیانههای هواپیما و خودروهای نظامی مورد استفاده قرار میگیرند. بررسی رفتار ارتعاش آزاد این ورقها در شناخت عملکرد واقعی سازههاحائز اهمیت میباشد. قرار گرفتن سازهها در شرایط جوی نامناسب میتواند باعث بروز پدیده خوردگی شود. اثر خوردگی بر روی ویژگیهای هندسی و مکانیکی سازههای فولادی میتواند منجر به وقوع آسیبهای جدی از جمله تخریب بخشی از سازه و یا فروپاشی آن در گذر زمان شود. این پدیده، اهمیت بررسی و تحلیلسازههای دارای خوردگی را آشکار میسازد. به همین منظور در این پژوهش، بسامد و شکل مودهای مختلف ورقهای V شکل دارای خوردگی یکنواخت، نواری و یا موضعی دارای شرایط مرزی گوناگون از جمله آزاد، مفصلی و گیرداربا شدتهای خوردگی 2/90، 8/90 و 15/70 درصد، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. برای مدلسازی و تحلیل دادهها از نرمافزار اجزای محدود آباکوس استفاده شده است .نتیجههای بدست آمده نشان میدهند که خوردگی به طور معمول موجب کاهش مقدار بسامد و تغییر در شکل مودهای ورق میشود. به عنوان مثال، برای ورقی به طول 2 متر، عرض 1 متر، ضخامت 20 میلیمتر، زاویه داخلی 45 درجه و شرایط مرزی مفصلی، بسامد برای شدتهای خوردگی %2/90، %8/90 و %15/70 به ترتیب 90/04، 84/76 و 77/45 (هرتز) شده است.
Shahabian F, Saketi P. Determination of Frequency and Vibration Modes of Corroded V-Shaped Plates. Journal of Structure & Steel 2025; 21 (46) :86-100 URL: http://journalisss.ir/article-1-554-fa.html
شهابیان فرزاد، ساکتی پارسا. تعیین بسامد و مودهای ارتعاشی ورقهای V شکل دارای خوردگی. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1403; 21 (46) :86-100