1- دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، hoseini@mut.ac.ir 2- دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی 3- دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده: (13 مشاهده)
اتصالات تیر I شکل به ستون لولهای با دیافراگم خارجی در عرشه سکوهای نفت و گاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این اتصالات بارهای برشی توسط ورق جان و لنگرها توسط عملکرد مشترک ورق های شبه لوزی (دیافراگم خارجی ) و یک پهنای موثر حلقه ای از خزانه لوله ای ستون انتقال می یابند. در این مقاله یک روش حل بسته تحلیلی برای پیش بینی منحنی های لنگر- دوران و سختی- دوران اتصالات تیر I شکل به ستون لوله ای ارائه شده است. لنگر تسلیم و لنگر خمیری مورد نیاز در این مدل از توسعه روابط Roark به دست آمده است.نتایج حاصل از این مدل تحلیلی با مدل اجزای محدود کوپل مکانیکی - حرارتی غیرخطی که قبلا توسط مولف ارائه شده، مقایسه شده است، که این مدل اجزای محدود به نوبه خود با استفاده از آزمایش های مقیاس کوچک و بزرگ اعتبار سنجی گردیده است. تطابق قابل قبولی بین نتایج این مدل تحلیلی و مدل آزمایشگاهی/عددی نیز وجود دارد.
hosseini S A, Zeinoddini M, amin taheri T. Analytical Assessment of I-shaped Beam to Cylindrical Column Connections Response in Offshore Platfroms. Journal of Structure & Steel 2025; 22 (47) :80-96 URL: http://journalisss.ir/article-1-559-fa.html
حسینی سید احمد، زین الدینی مصطفی، امین طاهری ترانه. ارزیابی تحلیلی پاسخ اتصالات تیر I شکل به ستون لولهای عرشه سکوهای دریایی. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1404; 22 (47) :80-96