1- دانشیار، مهندسی عمران، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین ، msghobadi@eng.ikiu.ac.ir 2- دانشجوی دکتری، مهندسی عمران-زلزله، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
چکیده: (404 مشاهده)
در این مقاله به روش طراحی و ارائۀ جزئیات مقاومسازی اتصالات خمشی با ستونهای جعبهای و بالپهن پرداخته شده است. در اتصال پیشنهادی هر بال تیر با استفاده از سختکنندههای Tشکل به بال ستون متصل و ورقهای روسری و زیرسری بهدلیل کیفیت نامطلوب جوش اتصال حذف شدهاند. عملکرد لرزهای اتصال معرفیشده بهعنوان اتصال خمشی صلب بهصورت تحلیلی با استفاده از روش اجزای محدود با دقت بالا ارزیابی شده است. سپس بررسی اتلاف انرژی با استفاده از تشکیل مفصل پلاستیک در تیر و خارج از ناحیۀ اتصال با توجه به معیار توزیع تنش فونمیسز و کرنش پلاستیک معادل کنترل شده است. نتایج منحنیهای هیسترزیس نشان داد که نمونهها قبل از تجربۀ 20% کاهش مقاومت، به زاویه دوران 6% رادیان رسیدند و اتصال تقویتشده بهعنوان یک اتصال خمشی صلب برای استفاده در قابهای خمشی ویژه مطابق با آییننامۀ AISC 341-22 قابلقبول است.
Retrofitting of Beam to Box and H shape column Moment connections by T-Stiffeners. Journal of Structure & Steel 2025; 21 (46) :5-18 URL: http://journalisss.ir/article-1-563-fa.html
قبادی محمدسهیل، ایوبی محمدرضا. مقاومسازی اتصالات صلب تیر به ستون جعبهای و بالپهن با سختکنندههای جانبی Tشکل. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1403; 21 (46) :5-18