1- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی 2- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، fanaie@kntu.ac.ir
چکیده: (989 مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسی و بهبود عملکرد یک سیستم جذب و استهلاک انرژی در قابهای خمشی فولادی، با طول دهانههای کوتاه و تیرهای عمیق است. یکی از چالشهای پیش رو برای طراحی سیستم قاب خمشی فولادی، وجود برخی محدودیتهای آیین نامهای مانند شرایط حداقلی طول دهانه و عمق تیر است که طراحان، به منظور تشکیل مفاصل پلاستیک خمشی در دوسر تیر، ملزم به رعایت آن هستند. با تضعیف قسمتی از تیر در میانه آن، ساز و کار اتلاف انرژی، از خمشی به برشی تبدیل شده و عملاً این نقیصه برطرف میگردد. از جمله مطالعات صورت گرفته در مورد تضعیف میانه تیرها، ایجاد سوراخهای دایروی شکل در جان تیر میباشد. با تغییر شکل سوراخها از دایروی به بیضی شکل و تغییر در آرایش بیضیها و زوایای محورهای بیضی نسبت به یکدیگر و با حفظ مساحت کسر شده از جان تیر، مطابق مدلهای ساخته شده در نرم افزار Abaqus و مقایسه پاسخ آرایشهای سوراخ مختلف بیضی شکل با حالت دایروی شکل، شکلپذیری بیشتری گزارش شده است. بدین صورت که در مدلهایی که از ترکیب سوراخهای بیضوی قائم و افقی در آنها استفاده شده است، اتلاف انرژی بیشتری نسبت به سایر حالات بیضی شکل مشاهده شده و 16 درصد اتلاف انرژی بیشتری نسبت به حالت دایروی محاسبه شده است.
Mohammadzade B, Fanaie N, Asil Gharebaghi S. Seismic Performance Evaluation of Steel Moment Frames Including Shear Fuse with Elliptic Holes. Journal of Structure & Steel 2021; 15 (33) URL: http://journalisss.ir/article-1-397-fa.html
محمدزاده بابک، فنائی نادر، اصیل قره باغی سعید. بررسی عملکرد لرزهای قابهای خمشی فولادی دارای فیوزهای برشی با سوراخهای بیضی شکل. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1400; 15 (33)