بهبود عملکرد لرزهای مهاربندهای همگرا با استفاده از پروفیل اصلاح شده
|
عبدالله چراغی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق |
|
چکیده: (781 مشاهده) |
در این مقاله با بررسی رفتار مهاربندهای همگرا، راهکاری جهت بهبود عملکرد آنها ارائه گردیده است. استفاده از مقطع دوبل ناودانی از پرکاربردترین پروفیلها در عضو اصلی مهاربند محسوب شده که به دلیل عدم تقارن محسوس ممان اینرسی و بالطبع نسبت لاغری و شعاع ژیراسیون نسبت به دو محور اصلی، عملاً وقوع کمانش زود هنگام نسبت به محور ضعیفتر موجب رفتار غیر شکلپذیر و از دست رفتن قسمتی از ظرفیت مقطع میگردد. همچنین در مرحله طراحی نیز ظرفیت باربری فشاری مجاز مقطع، تابع محور ضعیفتر بوده که موجب غیر اقتصادی شدن آن میشود. لذا با توجه به بررسیهای انجام شده بر روی پروفیلهای ناودانی، مقاطع دوبل در سایزهای مختلف به 2 گروه ضعیفتر نسبت به محور X و نسبت به محور Y تقسیم بندی شده و ضعف آنها با افزودن ورق یا پروفیلهای فولادی به منظور یکسان سازی ممان اینرسی نسبت به هر دو محور جبران گردیده است. سپس تأثیر پروفیل اصلاح شده با استفاده از تحلیلهای استاتیکی غیرخطی توسط نرمافزار اجزای محدود آباکوس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاکی از بهبود محسوس عملکرد لرزهای مهاربند داشته به طوری که ظرفیت جذب نیروی فشاری به ترتیب به میزان 25-11 درصد در نمونههای مختلف ارتقا یافته است. با توجه به سهولت اجرا و افزایش هزینه نسبتاً پایین به نظر میرسد استفاده از روش مذکور میتواند جهت بهبود عملکرد مهاربندهای همگرا در دستور کار قرار گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: مهاربند هم محور، تقارن ممان اینرسی مقطع، تحلیل استاتیکی غیرخطی، جذب انرژی |
|
متن کامل [PDF 1543 kb]
(251 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
سازه های بلند فولادی دریافت: 1399/11/8 | پذیرش: 1400/11/11 | انتشار: 1401/5/11
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|