مطالعه آزمایشگاهی و عددی قابهای خمشی فولادی دارای پین فیوز با اتصال مستهلک کننده پیچی اصطکاکی
|
علیرضا گرایلی، عبدالرضا سروقد مقدم، احسان درویشیان، همایون کوثریه |
|
|
چکیده: (587 مشاهده) |
با بررسی نتایج مربوط به زلزلههای نورثریج در سال 1994 و زلزلههای مخرب دیگر، مشاهده گردید که قوی کردن اعضا سازهای و افزایش طول خط جوش اتصالات تیر به ستون در سازههای فولادی عملکرد مناسب لرزهای نداشتهاند. پس از آن برای جلوگیری از شکست ترد اتصالات، نحوه تشکیل مفصل پلاستیک در خارج از ناحیه اتصال مورد بررسی قرار گرفت و تیرها با مقطع کاهش یافته پیشنهاد گردید. اما در استفاده از مستهلک کنندهها در قابهای خمشی کمتر توجه شده است. اتصال پیشنهادی پین فیوز (pin-fuse SBC)، یکی از اتصالاتی است که میتواند از طریق لغزش و اصطکاک نیروهای وارده را در نزدیکی اتصال مستهلک کند. پین فیوزها در هنگام وقوع بارهای لرزهای، از طریق لغزش دورانی سطوح فولادی نسبت به یکدیگر عمل نموده و نیروی اصطکاک بین صفحات فیوز، موجب استهلاک انرژی زلزله خواهد شد. قابهای موردنظر، قابلیت جذب انرژی بالایی از طریق فیوزهای مزبور داشته که میتواند در مناطق با فعالیت لرزهخیزی شدید مورداستفاده قرار گیرد. در مدل پیشنهادی در این پژوهش، اتصال مورد نظر یک مفصل واقعی در نزدیکی اتصال تیر به ستون با سوراخهایی لوبیایی طراحی شده است که پس از رسیدن به لنگری کمتر از لنگر اتصال، قابلیت چرخش و حرکت پیدا میکند. از اینرو نتایج آزمایشگاهی مدل پیشنهادی تحت بارهای چرخهای با نتایج عددی اجزای محدود بررسی و مورد مقایسه قرار گرفته است. این نتایج نشان میدهد که اتصال پین فیوز پس از رسیدن به حد لازم و به دلیل حذف سهم جان از مقاومت خمشی و عدم وقوع کمانش پیچشی در جان تیر و با ایجاد فیوزی مطمئن دور از اتصال تیر و ستون، علاوه بر آنکه مقاومت اتصال پین فیوز و شکل پذیری به ترتیب 11 و 6 درصد افزایش داده است، توانسته است به تغییر مکان نسبی تا 9 درصد برسد که این میزان بیشتر از حد آیین نامه در قابهای خمشی ویژه است.
|
|
واژههای کلیدی: اتصال پین فیوز، میراگر اصطکاکی، منحنی هیسترزیس، سوراخ لوبیایی |
|
متن کامل [PDF 1712 kb]
(117 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مطالعات آزمايشگاهی دریافت: 1399/10/20 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/7/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|