مهاربندهای کمانشتاب یکی از سیستمهای نوین مقاوم لرزهای میباشند. سطح مقطع هسته و طول مهاربند کمانشتاب از مهمترین مشخصهی این مهاربندها میباشد که در هزینه تولید آن تأثیر مستقیم دارد. با کاهش سطح مقطع مهاربندهای کمانشتاب، تقاضای ناشی از ظرفیت مهاربندها کاهش یافته و ابعاد تیرها و ستونها نیز کاهش مییابد. هدف از این تحقیق، بهینهسازی وزن سازه، وزن مهاربندهای کمانشتاب با حفظ یکنواختی جابجاییهای نسبی سازه در طبقات به وسیله تغییر سطح مقطع هسته و طول مهاربندهای کمانشتاب در ارتفاع سازه میباشد. بهینهسازی بر اساس نتایج حاصل از تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی قابها انجام میگیرد. تحلیل تاریخچه زمانی قابهای مورد مطالعه تحت هفت رکورد زلزله در نرم افزار OpenSEESانجام شده است. به این منظور تابع هدف و قیود موردنظر در الگوریتمهای SPEA_II، PESA_II، MOEA_D، MOPSO و NSGA_II تعریف شده است و نتایج بهینهسازی نشان داده است که برای هر سه تابع هدف وزن سازه، وزن مهاربند کمانشتاب و یکنواختی جابجایی نسبی مقادیر بهینهسازی با درصدهای بالایی عملکرد سازه را بهینه کردند، به طوری که در مورد وزن مهاربند کمانشتاب ضمن حفظ توزیع یکنواخت جابجایی نسبی، در برخی موارد در سازههای 6 طبقه مورد بررسی تا حدود 50 درصد امکان کاهش وزن مهاربند وجود دارد.
Optimum design of BRB frame based on drift uniformity and material weight using nonlinear time history analysis. Journal of Structure & Steel 2023; 16 (37) URL: http://journalisss.ir/article-1-449-fa.html
شیرجانی روح الله، رضوی طباطبائی سید علی. طراحی بهینه قاب مهاربندی کمانش تاب مبتنی بر یکنواختی جابجایی نسبی و وزن مصالح مصرفی با استفاده از تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1401; 16 (37)