[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاقی انتشار مقاله::
فرم های نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه های نمایه

MSRT

ISC

Magiran

SID

..
:: دوره 16، شماره 38 - ( زمستان 1401 1401 ) ::
دوره 16، شماره 38 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عملکرد لرزه ای قاب‌های فولادی دوگانه دارای سیستم مهاربندی همگرا (X) تحت اثرات ساخت مرحله ای
مصطفی عباد، سعید اصیل قره باغی1
1- ، asil@kntu.ac.ir
چکیده:   (528 مشاهده)
امروزه با پیشرفت تکنولوژی جوشکاری و افزایش استفاده از سازه­های فولادی در ساختمان ­ها، علیالخصوص ساختمان­ های بلندمرتبه، ضرورت تطابق فرآیند ساخت سازه با فرآیند تحلیل سازه بیش از پیش آشکار می­ باشد. در سازه­ های فولادی با سیستم قاب خمشی دوگانه همراه با مهاربندی همگرا (CBF)، به دلیل اینکه قاب خمشی به تنهایی قادر به تحمل بارهای ثقلی و بارهای لرزه ­ای زمان ساخت می ­باشد، مهاربندهای کل سازه می ­تواند به صورت طبقه به طبقه همزمان با نصب اسکلت و یا در پایان ساخت کل اسکلت قاب خمشی نصب شوند. این موضوع با استفاده از تحلیل متعارف که در آن فرض می ­شود کل سازه در یک لحظه ساخته و سپس کلیه بارها به آن اعمال می ­شود، قابل بررسی و مطالعه نیست. لذا در این تحقیق اثرات ساخت مرحله ­ای بر قاب­ های فولادی دوگانه دارای مهاربند همگرای X مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. در این راستا مدل ­های سه­ بعدی 5، 10، 15، 20 و 25 طبقه از قاب ­های مذکور تحت تحلیل بارافزون و پروتکل­ های بارگذاری چرخه ­ای قرار گرفتند. سپس پارامترهایی نظیر کوتاه ­شدگی ستون­ ها و نیروی محوری ستون­ ها تحت بار مرده، تغییر مکان و برش پایه نظیر تشکیل اولین مفصل پلاستیک، سختی جانبی موثر سازه، مقاومت نهایی جانبی و میزان اتلاف انرژی تحت پروتکل ­های بارگذاری چرخه­ ای بررسی شدند. از این تحقیق نتیجه گردید که ساخت مرحله ­ای می ­تواند موجب افزایش حداکثر %9/17 در نیروی محوری ستون میانی ناشی از بار مرده، افزایش حداکثر %8/3 در تغییر مکان نظیر تشکیل اولین مفصل پلاستیک، افزایش حداکثر %3/8 در برش پایه نظیر تشکیل اولین مفصل پلاستیک، افزایش حداکثر %4/18 در مقاومت نهایی جانبی سازه و نیز افزایش حداکثر %3/4 در سختی جانبی موثر شود. همچنین ساخت مرحله ­ای تاثیر قابل توجهی بر نیروی محوری ستون­ های گوشه و ستون­های دهانه مهاربندی ناشی از بار مرده و نیز میزان اتلاف انرژی ناشی از پروتکل­ های بارگذاری چرخه­ای نخواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: تحلیل ساخت مرحله ای، تحلیل متعارف، کوتاه شدگی ستون، قاب خمشی، مهاربند X، بارگذاری چرخه ای
متن کامل [PDF 2950 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مطالعات موردی و عددی در سازه های فولادی
دریافت: 1401/11/24 | پذیرش: 1402/1/19 | انتشار: 1402/3/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigating the seismic performance of MRF-CBF (X Brace) dual system under the effects of staged construction. Journal of Structure & Steel 2023; 16 (38)
URL: http://journalisss.ir/article-1-459-fa.html

عباد مصطفی، اصیل قره باغی سعید. بررسی عملکرد لرزه ای قاب‌های فولادی دوگانه دارای سیستم مهاربندی همگرا (X) تحت اثرات ساخت مرحله ای. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1401; 16 (38)

URL: http://journalisss.ir/article-1-459-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 38 - ( زمستان 1401 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد Journal of Structure & Steel
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660