امروزه بهکارگیری ستونهای مرکب در پروژه های عمرانی بیشتر از گذشته مورد توجه قرارگرفته است. میزان استفاده از ستون های مرکب در ساخت فرودگاهها، استادیوم های ورزشی، سکوهای دریایی و نفتی بیش از پروژه های دیگر می باشد. با توجه به این که در طول مدت بهرهبرداری از پروژه های مذکور احتمال وقوع حوادثی مانند برخورد کشتی با سازه، طوفان شدید در سکوهای دریایی و یا مواردی مثل آتش سوزی و انفجار در تمام پروژه ها، می باشد و همچنین از طرفی دیگر، اهمیت بالایی که این سازه ها دارند، ایجاب می کند تا پژوهشگران تحقیقات بیشتری در خصوص ارائه ی راهکارهایی برای افزایش مقاومت ستون های مرکب در سازه ها، ارائه دهند تا سازه بتواند در برابر حوادث فوق مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. در این تحقیق سعی شده است با مدلسازی نمونه هایی با پارامترهای مختلف در نرمافزار اجزاء محدود ABAQUSتأثیر تغییر متغیرهایی مانند پارامترهای هندسی، مقاومت فشاری بتن و نوع سطح مقطع اعضاء؛ بر مقاومت و استحکام ستونهای مرکب در برابر بار استاتیکی مشخص شود. پس از مدلسازی نمونه ها و تحلیل و پردازش نتایج مشخص شد که استفاده از سطح مقطع مربع در ستون های مرکب و همچنین افزایش مقاومت فشاری بتن مورد استفاده در این اعضاء، تأثیر مثبتی بر عملکرد اعضای مرکب خواهد داشت و این دو مورد، مقاومت در برابر بار استاتیکی را به ترتیب %19 و %10 بهبود میبخشند. همچنین کاهش نسبت عرض به ضخامت (b/t)، استحکام و مقاومت اتصالات را افزایش داده و ظرفیت باربری اتصال را بهبود می یخشد.
Analytical investigation of compressive strength of T- joints filled with concrete under static loading. Journal of Structure & Steel 2023; 16 (38) URL: http://journalisss.ir/article-1-460-fa.html
اسفندیاری محمد حسن، حسنی سید محمدرضا، محمودآبادی مسعود. بررسی تحلیلی مقاومت فشاری اتصالات T شکل پرشده با بتن تحت بارگذاری استاتیکی. نشریه علمی و پژوهشی سازه و فولاد. 1401; 16 (38)